top of page
Search

Roverland mobiele daktent verwarming

Roverland

Kamperen in de herfst of in de winter komt met de nodige uitdagingen. Als je er in deze periode al eens op uitgetrokken bent met je tent, weet je wellicht dat vocht en koude de pret weleens kunnen bederven. Slapen in een slecht geventileerde tent, in combinatie met de koudere temperaturen zorgen voor condensatie in de tent waardoor alles klammig en koud begint aan te voelen. Zelfs in de warmere zomermaanden kan het inpakken van je tent in de regen na korte tijd al voor een klammig gevoel zorgen.


Tijdens de winter van 2020 planden we een reis naar de Noordkaap met onze Defender. Ter voorbereiding werd de wagen geïsoleerd, een voorverwarming systeem voor de motor geïnstalleerd en winter banden opgelegd. Uit wat opzoekwerk bleek dat de temperaturen in het binnenland konden zakken tot -30°C tijdens de nachten. We hadden al snel door dat een goede voorbereiding op de koude essentieel was voor een fijn avontuur. Aangezien we tijdens onze reizen steeds in de daktent slapen, wat natuurlijk ideaal is tijdens de zomermaanden, maar minder ideaal wanneer de temperaturen zakken onder het vriespunt. We zijn dus logischer wijze opzoek gegaan naar een manier om ons warm te houden.


We kenden de traditionele verwarmingssystemen, die regelmatig geïnstalleerd worden in campers en mobilhomes. Deze gebruiken enerzijds het koelcircuit van de motor om warmte in de cabine te brengen of anderzijds de lucht rechtsreeks verwarmen. Deze toestelletjes winnen warmte uit de verbranding van diesel onttrokken uit de brandstoftank van het voertuig en gebruiken slechts weinig elektrische energie voor het aansturen van de brandstofpomp, de thermostaat en de ventilator. Deze toestellen vereisen echter een uitgebreide installatie en verbinding met de batterij en brandstoftank van de wagen en zijn dus niet geschikt om in een tent geïnstalleerd te worden.


We bedachten we een manier om deze verwarming als een vrijstaande unit te gebruiken waardoor ze op het dakrek van de wagen of op de grond kunnen geplaatst worden, en via een luchtslang de verwarmde lucht in onze tent kunnen blazen. Het resultaat was een stevige aluminium kist met een ingebouwde dieseltank en aansluitingen aan de buitenkant voor zowel de thermostaat als de elektrische aansluiting. De thermostraat kan in de tent opgehangen worden, en de elektrische aansluiting is aan de batterij van je wagen gekoppeld via een standaard 12 volt aansluiting. Een weerbestendige luchtslang brengt de warmte die het toestel produceert in je tent, zodat jij alleen nog maar hoeft te genieten.



Jammer genoeg was 2020 het jaar waarin Corona uitbrak en zijn we omwille van de gesloten grenzen niet kunnen vertrekken op onze geplande reis. Aangezien het zuiden van Europa wat minder strenge regels kende, zijn we richting Portugal getrokken. Uiteraard namen we onze daktentverwarming mee. Een pitstop in de Pyreneeën waarbij we op ongeveer 1000m hoogte een leuke route vonden die niet gesloten was voor de winter, liet ons toe om enkele nachten in de sneeuw te kamperen.








We hadden nog wat restjes pasta van de dag voordien en keken naar de zonsondergang vanuit de auto. Na het opruimen zetten we de tent op en startten we de verwarming. Buiten was het ongeveer -5°C en 's nacht koelde het af tot -10°C. Een halfuurtje na het opzetten van de verwarming kropen we de tent in die ondertussen opgewarmd was tot 20°C. De dag nadien werden we wakker in een warme tent aangezien we de thermostaat hadden ingesteld op 18°C om te slapen. We zetten de voorste klep van de tent open en keken naar de vallende sneeuw onder onze warme lakens. Zalig!


In Portugal hebben we onze verwarming vaker gebruikt dan we zelf hadden verwacht. Overdag was het nog vrij warm maar 's avonds koelde het nog goed af. We hebben ook enkele dagen in de regen gekampeerd waardoor ons beddengoed klammig begon aan te voelen. De verwarming een halfuurtje voor het slapengaan opzetten was genoeg om alles warm en droog te krijgen.


Putting the heater hose in one of your shoes is a great way to dry them out quickly!


Na onze wintertrip konden we niet gelukkiger zijn met onze daktent verwarming. Om ook jullie te laten genieten van een verwarmde daktent, hebben we ze in de webshop geplaatst.





Nog wat nuttige informatie:

Ondanks de verschillende verwarmingsmogelijkheden gebruikten we steeds de temperatuur modus. Hierbij regelt de verwarming het vermogen op basis van de gemeten temperatuur. Zodra de ingestelde temperatuur bereikt wordt, zal ze terugvallen op de laagste stand zonder uit te vallen. Hiermee hoeft het toestel niet steeds het opstartproces te doorlopen en vermijd je de koude lucht bij het opstarten.


Gemiddeld verbruikten we 0.15 liter brandstof per uur dat het toestel aan stond. Het elektrisch verbruik lag op ongeveer 1Ah per uur, waardoor we dit systeem ook kunnen aanbevelen voor wagens met een kleine leefbatterij of zelfs enkel de startbatterij. Verder kan het leeglopen van de batterij vermeden worden door het instellen van een spanningslimiet op de thermostaat.









  • Facebook
  • Instagram

BTW: BE0769.310.364

bottom of page